Осві́та — цілеспрямована пізнавальна діяльність
людей з отримання знань, умінь та навичок або щодо їх вдосконалення. Процес і
результат засвоєння особистістю певної системи наукових знань, практичних умінь
та навичок і пов'язаного з ними того чи іншого рівня розвитку її
розумово-пізнавальної і творчої діяльності, а також морально-естетичної
культури, які у своїй сукупності визначають соціальне обличчя та індивідуальну
своєрідність цієї особистості.
Також дисципліна, яка вивчає переважно методи
навчання і вивчення в школах або подібних закладах у протилежність різним
неформальним засобам соціалізації (наприклад, між батьками і їх дітьми). Тому
освіту можна розуміти як передачу накопичених суспільством знань молодому
поколінню для розвитку в нього пізнавальних можливостей, а також набуття умінь
і навичок для практичного застосування загальноосвітніх і професійних знань.
Освіта призначена, щоб дати новому поколінню
початкові знання культури, формуючи поведінку у дорослому житті і допомагаючи у
виборі можливої ролі в суспільстві. У широкому сенсі слова, освіта — процес або
продукт "…формування розуму, характеру або фізичних здібностей
особистості… У технічному сенсі утворення — це процес, за допомогою якого
суспільство через школи, коледжі, університети та інші інститути цілеспрямовано
передає свою культурну спадщину — накопичене знання, цінності та навички — від
одного покоління іншому «між поколіннями». В останні десятиліття в країнах
Заходу набула широкого розповсюдження наукова експертиза у сфері освіти, яка
здійснюється у формах «педагогічного аудиту», «психолого-педагогічної
експертизи», «комплексної гуманітарної експертизи» тощо
У повсякденному розумінні освіта крім усього іншого
передбачає і, в основному, обмежена навчанням учнів учителем. Воно може
полягати в навчанні читання, письма, математики, історії та інших наук.
Викладачі з вузьких сфер, таких як астрофізика, право, географія або зоологія,
можуть навчати тільки даному предмету, звичайно в університетах та інших вишах.
Існує також викладання фахових навичок, наприклад, водіння. Крім освіти в
спеціальних установах існує також самоосвіта, наприклад, через Інтернет,
читання, відвідування музеїв або особистий досвід.
Завдання
та функції освіти
Освіта прискорює процес розвитку й становлення
людини як особистості, суб'єкта, забезпечує формування її духовності,
світогляду, ціннісних орієнтацій і моральних принципів. Вона покликана
допомогти суб'єкту увійти в культуру, освоїти її цінності й успішно діяти в
культурному бутті; її завданням є формування суб'єкта, здатного побачити проблеми,
суперечності цього світу, розпредметити його, знайти нові комбінації відомих
елементів і своєю діяльністю створити відсутні елементи, для того, щоб інсайт,
творче осяяння породило нову культурну реальність, діяльність зі створення
культурних цінностей.
Освіта є одним із найбільш оптимальних способів
входження людини у світ науки та культури, оскільки саме в процесі здобування
освіти людина засвоює культурні цінності
Право на здобуття освіти
Право на освіту в Україні гарантоване Конституцією.
Незаконна відмова у прийнятті до навчального закладу будь-якої форми власності,
а також незаконна вимога оплати за навчання у державних чи комунальних
навчальних закладах передбачають кримінальну відповідальність.
Право на освіту в наш час підтверджено
національними та міжнародними правовими актами, наприклад, Європейською
конвенцією про захист прав людини та основних свобод і Міжнародним пактом про
економічні, соціальні та культурні права, прийнятим ООН в 1966 році.
Усвідомлення можливостей використання обов'язкової
освіти як засобу знеособлення людини викликало в демократичному суспільстві
розвиток руху за недержавний і навіть сімейна освіта, за велику частку курсів з
відповідального вибором учня (за участю батьків і педагогів) в програмі
середніх загальноосвітніх шкіл (тобто після закінчення початкової школи),
підтримку самоосвіти, безперервної освіти протягом всієї діяльної життя людини
(у міру виникнення освітньої потреби), позашкільної, дистанційної та додаткової
освіти тощо.